Motoren i alle moderne kjøretøy styres elektronisk av en ECU (styreenhet), som kontinuerlig styrer motorens drivstoff, tenning, turbotrykk og en hel rekke andre aspekter.
Når en produsent utvikler en ny bil, må de ta hensyn til alle forholdene den kan bli utsatt for i alle regionene de har tenkt å selge denne modellen.
Disse kan omfatte kvalitet på drivstoff, ekstreme temperaturer, forskjellige utslippslover og til og med muligheten for at kjøretøy ikke kan repareres regelmessig og i samsvar med produsentens anbefalte instruksjoner.
I tillegg er ofte samme motortype levert i forskjellige effekttrinn, hvor kun programvaren er forskjellig på grunn av avgiftsklasser. Dette gjøres også med tanke på kostnader for produsentene, hvor det er mer kostnadseffektivt å endre programvare, mot å utvikle ny motor for de forskjellige effekt- og avgiftsklassene.
Dette er det som skaper grunnlaget for at vi kan foreta en optimalisering av bilens styreenhet innenfor de rammer og begrensninger som er gitt av produsenten.