Optimalisering


Optimalisering av
kjøretøy


Vi er eksperter på å forbedre ytelsen på kjøretøy
Optimalisering


Omprogrammering, tuning, chipping..
Kjært barn har mange navn

Moderne kjøretøy styres elektronisk av en ECU (styreenhet), som kontinuerlig styrer motorens drivstoff, tenning, turbotrykk og en hel rekke andre aspekter.

Når en produsent utvikler en ny bil, må de ta hensyn til alle forholdene den kan bli utsatt for i alle regionene de har tenkt å selge denne modellen.

Motortypen kan ofte bli levert i forskjellige effekttrinn, hvor kun programvaren er forskjellig på grunn av avgiftsklasser. Dette gjøres også med tanke på kostnader for produsentene, hvor det er mer kostnadseffektivt å endre programvare, mot å utvikle ny motor for de forskjellige effekt- og avgiftsklassene.

Optimalisering av bilens styreenhet

Dette skaper grunnlaget for at man kan foreta en optimalisering av bilens styreenhet innenfor de rammer og begrensninger som er gitt av produsenten.

Hvordan gjør vi det?


All programvare går via våre teknikere som skreddersyr optimaliseringen basert på dine ønsker og behov.

Video

I denne filmen gir vi deg en kjapp introduksjon til hvordan vi går frem når vi skal optimalisere ett kjøretøy.

Fordeler ved optimalisering

Fordeler ved optimalisering
av kjøretøy

01

Sikrere forbikjøringer & pålitelig akselerasjon

Mer moment tilgjengelig på lave turtall fører til at man får færre girskift, mer effekt i toppen av registeret som fører til sikrere forbikjøringer og en pålitelig akselerasjon.

02

Redusert drivstofforbruk

En motor som jobber mer effektivt og lettere bruker mindre drivstoff, da man trenger mindre gasspådrag for å opprettholde samme hastighet.

03

Forbedret motorkraft & dreiemoment

Når man forbedrer motorens kraft og dreiemoment, vil man merke at gassresponsen er mye bedre og man utvider også arbeidsregisteret for motoren. Dette fører til en motor som jobber jevnere, og som gjør den mer fleksibel til å arbeide i større deler av registeret.

04

Måling & spesialtilpasset tuning

Ved utvikling av programvare bruker man et dynometer som simulerer kjøring under alle de gitte forhold man ønsker. Dette kalles for en rullende landevei. Her kan vi tilby effektmåling og spesialtilpasset tuning til de av dere som ønsker å hente ut det absolutte maks av kjøretøyet. Dette gir også muligheten for at HK & Nm kan dokumenteres for de som måtte ha behov for det.

05

Omprogrammering av bilens ECU

En omprogrammering av bilens ECU utføres vanligvis via diagnosekontakten på bilen. Imidlertid kan det være nødvendig å programmere direkte i bilens ECU hvis fabrikanten har gjort det utilgjengelig å lese ut programvaren via diagnosekontakten.

Lurer du på noe?


Kontakt oss for en uforpliktende prat.


Ta kontakt via telefon og epost så hjelper vi deg å finne din nærmeste aktør.