Optimalisering, Tuning, Chipping – Kjært barn har mange navn.

Motoren i alle moderne kjøretøy styres elektronisk av en ECU (styreenhet), som kontinuerlig styrer motorens drivstoff, tenning, turbotrykk og en hel rekke andre aspekter.

Når en produsent utvikler en ny bil, må de ta hensyn til alle forholdene den kan bli utsatt for i alle regionene de har tenkt å selge denne modellen.
Disse kan omfatte kvalitet på drivstoff, ekstreme temperaturer, forskjellige utslippslover og til og med muligheten for at kjøretøy ikke kan repareres regelmessig og i samsvar med produsentens anbefalte instruksjoner.
I tillegg er ofte samme motortype levert i forskjellige effekttrinn, hvor kun programvaren er forskjellig på grunn av avgiftsklasser.
Dette skaper grunnlag for at vi kan foreta en såkalt optimalisering av bilens styreenhet innenfor de rammer og begrensninger som er gitt av produsenten

Det er en hel rekke fordeler ved å optimalisere kjøretøyet ditt.
Når man forbedrer motorens kraft og dreiemoment, vil det og skjerpe gassresponsen og utvide arbeidsregisteret.
Dette fører til en motor som jobber jevnere, og som gjør den mer fleksibel til å arbeide i større deler av registeret.
Mer moment tilgjengelig på lave turtall fører til at du får færre girskift, mer effekt i toppen av registeret som
fører til sikrere forbikjøringer og en pålitelig akselerasjon.
I tillegg vil en motor som jobber mer effektivt og lettere bruke mindre drivstoff,
da man trenger mindre gasspådrag for å opprettholde samme hastighet.

Ved utvikling av programvare buker vi et dynometer som kobles på bilens nav, som kan simulere kjøring under alle de gitte forhold vi ønsker. Det gir oss en unik mulighet til å tilby en programvare som er nøye testet utprøvd og kvalitetssikret.
I dynobenken kan vi i tillegg tilby effektmåling og spesialtilpasset tuning til de av dere som ønsker å hente ut det absolutte maks.
Dette gir og muligheten for at HK & Nm kan dokumenteres for de som måtte ha behov for det.

En omprogrammering utføres i stor grad via bilens diagnosekontakt.
Det kan i enkelte tilfeller være nødvendig å programmere direkte i bilens ECU,
da fabrikanten i enkelte tilfeller har gjort det utilgjengelig å lese ut programvare som ligger lagret via diagnosekontakten.
Siden vi alltid tar utgangspunkt i eksisterende programvare som ligger på bilen, blir det da i noen tilfeller noe ekstra jobb. Hvis dette er den eneste måten å gjøre jobben på, gjennomfører vi dette slik at du som kunde skal få det beste produktet på markedet.
Normal tidsbruk på en omprogrammering spørs på biltype, men ligger i gjennonsmitt på en til to timer.

Kontakt oss

Fyll ut kontaktskjemaet eller ta
direkte kontakt via tlf / e-post

Tlf:
+47 4545 9999
E-post:
kontakt@optituning.no

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Telefon nr

Post nr (obligatorisk)

Reg nr på kjøretøyet

Melding