FAQ


Ofte stilte
spørsmål


Vi er også tilgjengelig på epost og telefon om det er noe spesifikt du lurer på
1Kan man optimalisere en helt ny bil?
Prinsipielt er det ikke noe i veien for det, men vi anbefaler at både motor og bremser bør ha gått ca 3-4000 km før man utsetter bilen for den høyere ytelsen. Hvis bilen ikke er innkjørt og har «løsnet» enda er det mulig at det tar litt tid før den ekstra effekten kommer fram. Etterhvert blir bilen bare sprekere og sprekere, ettersom at alle sensorer, girkasse også videre er adaptert.
2Gjelder fabrikkgarantien etter optimaliseringen?
Både ja og nei. Fabrikken / importøren vil sikkert ikke garantere mot skade som er oppstått som følge av motorens høyere ytelse og eventuell ekstrem bruk. Men de kan ikke trekke seg fra garantien som gjelder skader eller mangler som ikke har med tuningen å gjøre. Samtidig er det veldig vanskelig for et verksted å oppdage at det er gjort modifikasjoner i motorens styreenhet(ECU). Ta kontakt med oss om du har spørsmål angående dette på ditt kjøretøy, da det er noen produsenter som får til å oppdage tuning/optimalisering. Til dags dato har vi ikke vært ut for at noen har blitt fratatt garanti på grunn av tuning/optimalisering.
3Må man melde fra til forsikringsselskapet/SVV?
Det er bilens eier som er ansvarlig for å melde fra om høyere ytelse til både forsikringsselskap, skatteetaten og SVV.
4Hvilken garanti får jeg?
Vi garanterer at optimaliseringen vil gi den økte effekten som er bestilt (tallene kan avvike noe ettersom ingen biler er helt like) og for jobben vi utfører, og om det skulle oppstå en feil under programmering etc. Er du ikke fornøyd setter vi bilen tilbake slik den var før optimaliseringen – gratis! – No cure, no pay.
5Er optimaliseringen skadelig for motoren?
Nei det er det ikke! Men som når biler er originale, så er det minst like viktig å følge serviceintervaller og vedlikehold. Man klarer selvfølgelig også å ta livet av et kjøretøy uavhengig av om det er optimalisert eller original. Dette er da avhengig av hvordan man bruker kjøretøyet. Vi kan også gå så langt som å påstå at det er mindre sjanse for mekanisk slitasje, da motoren vil jobbe mer effektivt på lavere turtall slik at den ikke må tynes på samme måte for å oppnå ønsket hastighet som når den er original. Vi sitter også på informasjon om hva de forskjellige kjøretøy tåler via vårt kontaktnettverk hos forskjellige bilprodusenter, så vi vet hvor kjøretøyets svakheter og begrensninger ligger.
6Hvorfor blir ikke bilene optimert rett fra fabrikken?
Fabrikantene har uten tvil de beste ingeniørene, men de har andre parametere å jobbe etter. Avgassnormer skal tilpasses svært varierende drivstoffkvalitet i alle land hvor bilene skal selges, og bilene skal tilpasses forsikringsklasser i forskjellige land, og sist men ikke minst effektavgifter/avgiftsklasser her i Norge. Dette er kun noen av innskrenkingene som ingeniørene må arbeide etter. I motsetning til vår optimalisering som er en individuell tilpasning til de mekaniske realiteter som alle tilvirkerne tolererer.
7Tåler motor og girkasse oppgraderingen?
Vi leverer aldri programvare eller en tjeneste til våre kunder som vi mener kan skade motor og girkasse. Våre teknikere i Trondheim som programmerer har både samarbeidspartnere og andre kyndige med kompetanse for å finne ut akkurat hva ditt kjøretøy tåler. Våre tall om effektøkning kommer enten fra egen testing i dynobenk eller samarbeidspartnere. Vi innhenter også spesifikasjoner fra bilprodusentene om hva de forskjellige komponentene tåler, slik at vi alltid kan være sikre på at vi leverer et produkt med kvalitetsstempel.
1Hvorfor får jeg ikke like mye effekt som kompisen min?
Alle kjøretøy er unik. Dette gjelder både slitasje og andre faktorer. Enkelte bilmodeller, selv om spesifikasjonene stort sett er like, kan være levert med f.eks mindre dyser og mindre turbo. Dette gjør til at selv om motoren stort sett er den samme, vil vi ikke kunne klare å hente ut mer enn oppgitt effekt. Noe som også er verdt å bemerke seg er at bilen bør være i 100% fungerende stand ved optimalisering. Det er ofte slik at skulle noe skje i motorrommet på grunn av optimaliseringen, ville dette problemet ha dukket opp på et eller annet tidspunkt senere.
2Vil bilen gå igjennom PKK?
Her avhenger det veldig fra bil til bil, men stort sett går dette bra. Vi har hørt om tilfeller hvor optimaliseringen har gitt positive utslag på f.eks avgass-verdier, hvor avgassene har vært lavere enn ved at bilen er original. Dette gir oss som utgangspunkt en stor trygghet for å si at, ja, den vil det i nesten alle tilfeller.
3Hvorfor har dere ikke faste priser på nettsiden deres?
Det er dessverre slik at en jobb ikke er lik en annen jobb. Enkelte ganger må vi f.eks ut med styreenheten på bilen for å kunne programmere. Dette vil da ta noe lengre tid enn om vi kan programmere via diagnosekontakten. Dessuten er ingen løsninger lik. Desto nyere kjøretøyet er, desto mer avansert er programvaren. Optituning lar avdelingene selv bestemme prisene ut ifra en grunnpris. Mange av våre avdelinger har en mobil enhet som ofte legger ut på reiseruter. Slike oppdrag er også ofte dyrere enn om du kan komme til oss.
4Hvor lang tid tar en optimalisering?
Dette er ekstremt avhengig av hvilket kjøretøy du som kunde kommer med. Noen kjøretøy kan vi programmere via OBD/diagnosekontakten. Som regel tar ikke dette mer enn en times tid. Enkelte kjøretøy er vi nødt til å ta ut styreenheten for å få tilgang til den originale programvaren på bilen. Ved slike jobber vil det alltid kreve noe ekstra tid, men som regel innenfor 2 timer. Ved spesielle tilfeller hvor styreenheten ikke er så lett tilgjengelig må vi bruke noe lengre tid.
5Hvorfor er noen av deres priser høyere enn mange andre?
Flesteparten av oss i Optituning jobber med dette på heltid. Vi lager og utvikler vår egen programvare til hver eneste unike bil. Hos oss betaler du ikke kun for optimalisering av kjøretøyet ditt, du betaler også for den kundeservicen du har før, under og etter å ha vært hos oss. Vi har vært i bransjen siden 2011 og er her fortsatt, noe vi også skal fortsette med. Hos oss skal du alltid være trygg på at stort sett uansett hvor du er i landet, skal du få hjelp. Vi ser også tendenser i bransjen til at enkelte bruker pirat-kopiert utstyr og programvare til optimaliseringen. Vi ser også tendenser til at enkelte kjøper programvare fra utlandet uten å kunne kvalitetssikre den programvaren som blir lagt inn i bilen din. Optimaliserer du hos oss, vil vi alltid vite alle faktorer i kjøretøyet, og ha direkte kontakt med våre programmerere.
6Hva er fordelene med optimalisering?

Fordelene er mange, og det kan også være flere fordeler enn det vi nevner. I utgangspunktet kan fordelene kokes ned til;
– Lavere forbruk, ergo du sparer kroner og øre på drivstoff (hvor mye avhenger av type optimalisering)
– Du får utnyttet potensialet i kjøretøyet ditt mer
– Motoren blir ikke tynet på lik måte etterpå, så kjøretøyet vil få lengre levetid

7Optimaliserer dere girkassen i tillegg?
Stort sett trengs dette ikke. På biler med automat hender det enkelte ganger at vi justerer programvaren litt slik at alle komponenter harmoniserer mer med motorens effekt. I de aller fleste tilfeller krever ikke vår optimalisering noe som helst justering av girkasse.

Lurer du på noe?


Kontakt oss for en uforpliktende prat.


Ta kontakt via telefon og epost så hjelper vi deg å finne din nærmeste aktør.